Bebelan Terbaru BeloG MTT

Saturday, July 9, 2011

BERSIH pada NAMA dan 14 tuntutan Ambiga

Memang banyak kesannya BERSIH pada NAMA ke atas orang ramai..Setelah segala perancangan untuk berjimba jimba bersama keluarga tersayang haruslah di batalkan hanya kerana ada berjuta lemon roadblock yang boleh membuatkanbadan seperti terkena sauna di dalam kenderaan masing masing.. =.=’

Kesannya sangat terbentang luas ya,hanya kerana nak menuntut dan kononnya membuka jalan agar terbentang luas dan lebih telus ikhlas tapi sebenarnya ada agenda yang tersendiri di sebalik apa yang cuba di kaitkan memang telah jauh menyimpang seperti kuda kepang yang tempang ya..=.=’

 

kartun-harakah-ambiga

Gambar kredit to Alya

TUNTUTAN AMBIGA MELALUI IFC


1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.
2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh... dikenakan tindakan undang-undang.
3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.
4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.
5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.
6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.
7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.
8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.
9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.
10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.
11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.
12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.
13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.
14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.


Inilah perjuangan Ambiga yang sedang mendapat sokongan daripada orang Islam PAS dan PKR di dalam Negara kita hari ini. Kalau inilah yang kita mahukan,marilah kita menyatakan sokongan tanpa berbelah bagi kepada Ambiga dan IFC.Maruah Melayu Islam di bawah tapak kaki si Hindu Ambiga!

By: Abdul Shukur Mohamad

 

Nota kecik : Ini ker yang cuba sedara seagama kita cuba bersama nak menuntut??.. =.=’

 

Terima kasih membaca sampai juling bijik mata.. ^^

24 Orang balas bebelan:

nunazs said... [MTT reply to this comment]

saya pun tak setuju dengan BERSIH ni. nama je BERSIH tapi niat KOTOR! huhu

Alya Esprézzo said... [MTT reply to this comment]

nie lah yg org Melayu Islam sedang perjuangkan! hahahahaahahahaha..adoii terpesong sungguh pemikiran dorg nie..haihh

fiq. said... [MTT reply to this comment]

sebelum perhimpuann ni,dah baca background ambiga ni, takkan pengikut2 dia tak tahu ek?

engerusi Himpunan Bersih 2 Pada 9 Julai 2011 ?
Nama : Ambiga Sreenevasan
1. Agama Hindu
2. Anti Islam
3. Penyokong Murtad
kerja jahat beliau
1. Menjadi peguam bela kes Lina Joy seorg wanita islam yg murtad
2. Menganjurkan forum pertikaikan kuasa mahkamah syariah melibatkan kemasukan org bukan islam masuk islam.
3. Pendokong dan Penggerak IFC (Inter Faith Comission/Suruhanjaya Antara agama) yg pernah mengatakan bhw perceraian dlm islam adalah zalim dan juga menyokong pluralisme agama.
4. Menawarkan khidmat guaman percuma kpd umat islam yg nak murtad skrnya dibawa ke mahkamah persekutuan.
5. Penyokong kuat kpd seorng wanita India yg nak mohon jadi peguam syarie dan nasib baik permohonan ditolak.

aimie amalina said... [MTT reply to this comment]

pehhh~ memusnhkn org islam..sedihnye..:(

blogtilldrop said... [MTT reply to this comment]

oh ambiga....
ini rupanya engkau...

blogtilldrop said... [MTT reply to this comment]

salam..
jikalau undang2 membenarkan tuntutan demi tuntutan dibuat...
bagai mana kita hendak menjawab.
cukupkah ilmu untuk menangkis..
Bersih bukan untuk Ambiga..
Bersih untuk semua...

tentang Ambiga..
apakah undang2 sekarang boleh bertindak keatas tuntutannya..
tepuk dada tanya selera

azrijohan said... [MTT reply to this comment]

emm..

cuba baca berita ni,http://ping.busuk.org/view/8725

dalang sebenar BERSIH dah kantoi, tapi bukan Ambiga...

mas saari said... [MTT reply to this comment]

aduh...bosanlah bila baca cerita pasal BERSIH ni! macam2 hal kan?

menyusahkan orang je..

D`littleye said... [MTT reply to this comment]

pastu orang len yang men ikut tu pon sokong ja la. musnahkan bangsa sendiri.

Cinderella said... [MTT reply to this comment]

nak jer cakap2 tut tut tut kat dye ni..haishh takut kena tak gn isa pulak ...haish...tapi disebabkan mulut dye malaysia huru hara

Siti Suriani said... [MTT reply to this comment]

sakit jiwa kot dyorng nih. haishh..

Cik Bib said... [MTT reply to this comment]

tu la..sedang orang india dan cina bertepuk tangan melihat melayu sesama melayu berbalah. ntah ape la nak jadik manusia skrg. kurang kesedaran sivik & sukakan huru hara...

Mr.Baiz said... [MTT reply to this comment]

confius2..mane 1 yang betul pun tak thu..masding2 ade agenda sendiri..so malas la aku nak ngundi..boleh ker?

Fazreen Misbae said... [MTT reply to this comment]

sangat sengal la ini orang...aduyai, siapa yg follow dorang ni pun double triple berjuta lemon tak gune punye orang...negara dah aman sibuk nak kucar kacir kan..ikut sangat la kepala tak betul minah tu..aih...

sYafIk-wAy said... [MTT reply to this comment]

kalau macam ni lah nak BERSIH , suruh dia buat kat tandas awam rumah dia .

Mejuez said... [MTT reply to this comment]

Ambiga ni bangsat si annuar pulak anjing dajjal...

Cik Eka said... [MTT reply to this comment]

hah baguslah sangat dorang pi ikut ambiga ni..

haihhhh tak faham tak fam mereka2 ni..huhuhu
kata bersih tapi??????

trigyy said... [MTT reply to this comment]

haram kejadah punyer ambiga tuntut bnde2 nie.. p'mainkan islam pulak.. huhu

Muaz Faris said... [MTT reply to this comment]

ambiga memang...!!!! tak patut betul

Headmaster said... [MTT reply to this comment]

mudah kita terlepas kata bila masing-masing kabur dengan hujah sendiri wahai saudara.

soal ambiga sudah lama dijawab,begitu juga isu murtad.tepuk dada tanya selera.

Bersih bukannya IFC.

kami berjuang bukan mengikut sahaja,jika buntu adalah bijak kita diam dan bertanya.

http://www.kedahlanie.info/2011/07/bersih-20-mengapa-ambiga.html

moga dapat sedikit penerangan.

apakah Bersih rally ini lebih sadis dari realiti kini?
Wallahualam.

belog|amiyo said... [MTT reply to this comment]

bersih untuk semua. bukan untuk ambiga. adakah sama tuntutan bersih dengan tuntutan IFC?

Anonymous said... [MTT reply to this comment]

Sokong Headmaster

Btw...this is just an opinion.stiap org ada pendapat masing-masing.

Siapa gune facebook?korang ada guna? 1Malaysia dr mane?

nak guna facebook boleh..xada slh kalau guna dgn niat betul.

pasal 1 malaysia...korg fikir sndri..

ni nk msuk psl ambiga, mmg btol dia tu non-muslim. tp, kte tgk, ape slogan y dia bawak bg Bersih. Ada berkaitan dgn murtad ke dan tuntutan seperti IFC, ye, ambiga tuntut pasal IFC dlu kn?

tp y dituntut skrang adalah berkenaan Bersih. sanggup ke korang y dah layak mengundi dan korang penat2 pergi mengundi dan tiba2 korang dapat tahu, ada org buat undi pos guna maklumat korg?Jom sama2 kita fikir.

emmajean said... [MTT reply to this comment]

tulah, orang Melayu nie tak fikir langsung kan ??? then semua nak join BERSIH hari tu ??? dah macam x de pendirian hidup jer dorang nie.. nama jer manusia terpelajar !!

Namee Roslan said... [MTT reply to this comment]

kepala hotak ambiga lah.

È