BEG KURSUS/SEMINAR/GALAS

Bebelan Terbaru BeloG MTT

Thursday, September 29, 2011

Penceritaan yang di olah dari mulut ke mulut yang lain

Assalammualaikum…

Ngumpat

Selamat pagi para lalink sekalian.. Di harapnya telah pon kalian kekenyangan mengisi perot terchenta dengan aneka jenis sarapan yang mampu memberikan tenaga sementara nak tunggu mekentedarah pada sebalah tengah hari..Sarapan sangat penting ya untuk memulakan hari anda..

 

Sedang asyik ber-chit chat dengan office mate tadi MTT tertarik dengan ceritanya tentang pertengkaran yang meletus di antara dia dan sahabatnya hanya lah kerana bila penceritaan yang di ceritakan daripada mulut A ke mulut B hanya lah nasi putih semata dua mata , pabila sampainya ke mulut B ianya telah pon di tambahkan sedikit laok ayam agar terasa kelazatannya sehinggalah sampai ke mulut Z yakni akan menjadi sebuah cerita seperti drama di kaca tv.. toinkk toinkkk !

 

Tiada yang benar melainkan benar benar belaka sudah pon menjadi satu trend dalam kehidupan harian seseorang manusia kalau mulut tidak menceritakan sesuatu cerita yang mempu membuatkan mereka ber-chit chat dengan senang hati ketawa terbahak bahak sampaikan nak keluar anak tekak..

 

Menjadi satu kebiasaan dalam perbualan , di selangi dengan kisah hidup rakan rakan sekeliling.. Para lelaki , tolong lahh tolong lahhh jangan nak menuding jari hanya pada kaum hawa yang chomel lagi molek lagi kalau bab gini sebab munasabahnya para lelaki pon kalau bersembang kencangnya ngalahkan kilat sambar menyambar.. Kankankan ? Kalau ngaku angkat tangan tinggi tinggi sampai pokok sena nun ..

 

Dan sebenarnya , seharusnya lah kita kita kita sebagai pendengar yang mendengar cerita cerita yang datangnya daripada mulut sang A kemudian beralih ke mulut BCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXY dan akhir sekai di sampaikan ke sang Z , sewajarnya cerita cerita yang demikian tidak di telan seratuslapanpuloh peratos yakni kerana ianya hanya boleh mendatangkan kemudaratan yang berpanjangan zaman berzaman..

 

 

 

 

Nota kecik : kalau jalan penceritaan ari mulut ke mulut yang lain berlainan tak ke dah mendatangkan fitnah pulak yer tak ?

Nota kecikkk : Entri di atas tiada kena mengena dengan yang hidup ataupon yang telah tiada.. Macehhhh !

 

 

 

Terima kasih membaca sampai juling bijik mata .. ^^

 

Pesanan khidmat masyakarat oleh ,

belog

17 Orang balas bebelan:

Lia Lomi said... [MTT reply to this comment]

hahaha..betul tu, kadang-kadang lauk dia jer yang banyak dari nasi putihnya..

Pen Biru said... [MTT reply to this comment]

kat mana2 pun mesti ada kes mcm ni..

BERT said... [MTT reply to this comment]

yaaa itulah yang dinamakan radio rosak hehehee....

mas saari said... [MTT reply to this comment]

bila dah sampai ke banyak mulut, cerita yg hanya biasa akan jadi cerita yg panas.. ada je yang tokok tambah kan?

Mr.Baiz said... [MTT reply to this comment]

betulla kan..kerana mulut badan binasa, kerana mulut jugak kita masuk neraka dan yang paling penting kerana mulut perut kita kenyang...hahaha..jom lunch mtt

Alya Esprézzo™ said... [MTT reply to this comment]

hahahahha..biasala laa syg, manusiaa..

Nana Eddy said... [MTT reply to this comment]

fuyoohhh~ ayat penceritaan anda. Puitis sampai kena baca dua-tiga kali~ hak hak

Betul~ bergosip mmg boleh mendatangkan kemudaratan~ nak2 bila dari cerita tu pendek, jadi panjang, atau yang sebaliknya. Ala~~~ macam game tepon rosak yang kita main kat skolah dulu2~~ haha

aimie amalina said... [MTT reply to this comment]

huuuuuu
betoi tu cek MTT
aihhh
selalu la dgr cm ni
jadi kat diri sendiri pon ada
bile cite dh dari mulut a ke b ke c
dah lain dah
perkara utama cite dh tade lgsg dlm cite
adoiiii...

miszatie said... [MTT reply to this comment]

huhuuhu...juling mata..uuu @_@....
hey rindu mau ber ym..ble free cik adik manis..huu

Miss Nadya said... [MTT reply to this comment]

bahaya jugak kan yang suka bawak mulut..kalau cerita betul tak pe...:)

Nad nak says thanks kat MTT.dan nad dah wat entry untuk MTT..baca tau..

Bloglist Penghargaan Buat Anda ツ

Dylla Abas said... [MTT reply to this comment]

hmm..senario yg biasa berlaku dlm kehidupan seharian.selalunya org2 yg jadi tukang sampai ni amatlah suka sgt menambah perisa pasti sedap utk menyedapkan lagi jln cerita yg didengar.hasilnya,memang cerita tu akan jadi lebih dramatik la kan.macam2..tapi,org macam ni memang teramat ramai la wujudnya di dunia ini..wallahu'alam :)

p/s : cuba elakkan b'cerita ttg sesuatu yg t'lalu peribadi supaya tak jadi bahan gosip liar..

H.J said... [MTT reply to this comment]

nak kena tambah skit cerita didengar tu..baru nampak best..haha

ieyza afieyna said... [MTT reply to this comment]

betu tu.. cerita kalau dah disampai-sampai kan.. last nye mesti ade tokok tambah gak..

Kancil 8349 said... [MTT reply to this comment]

itulah dikatakan break communication...hehehehe...

Perfumes Farm said... [MTT reply to this comment]

yang ni takde tokok tambah..join Perfumes Farm Contest untuk memenangi produk Victoria's Secret..=)

Eera Shera said... [MTT reply to this comment]

betul2. kerana mulut badan binasa..

Namee Roslan said... [MTT reply to this comment]

ni bahaya kalai cerita disampaikan tak betul. jadi fitnah. sebab tu lah kalau cerita2 aib orang kita tak patut sampai2 kan . nnti telebih aib pulak cerita.

È