BEG KURSUS/SEMINAR/GALAS

Bebelan Terbaru BeloG MTT

Saturday, October 22, 2011

ASET : Duit sendiri vs Duit makbapak

Assalammualaikum ..

 

 

Dalam kehidupan yang serba serbi hebak di abad ini sudah pasti lah setiap makhluk yang menginap di muka bumi ini pasti meng-inginkan nampak keGAYAan , keUNGGULAN , serta hebak di mata sekalian makhluk lain yang ada ..

Sebagaimana yang di dambarkan oleh setiap manusia yang meng-inginkan memliki aset daripada hasil titik peluh mengerah tulang pat kerat lebih memberikan kepuasan daripada meminta minta ataupon dalam erti kata yang lain selain itu , menggunakan hasil kederat manusia yang lain..

 

ASET

Harta yang di miliki oleh seseorang tidak kiralah dalam bentuk apa sekali pon rumah,kereta,motorsikal,handphone,laptop dan etc .. Apa saja yang boleh di kategori kan sebagai aset untuk seseorang makhluk bernama manusia

Untitled2

Hasil kederat sendiri

Lebih terasa jelas kenikmatan berserta kepuasan diri pabila aset yang di miliki adalah dari hasil kederat sendiri adalah kerana betapa akan jelas terpancar erti sebuah kepuasan pabila segala yang di miliki adalah yang di kerah dari tulang pat kerat sendiri

  • Lebih menghargai
  • Akan terasa lebih menghargai pabila ianya adalah 100% datangnya dari usaha sendiri
  • Mencapai sesuatu pencapaian berbanding dengan mendapatkan sesuatu daripada kederat insan yang lain

Untitled2

Mengerah kederat insan lain

Ada sesetengah manusia yang tak bersyukur, datangnya aset ataupon harta yang di miliki daripada kederat insan yang lain akan tetapi takburnya seperti segalanya dari hasil titik peluh sendiri..Itu lah kalau dah namanya bukan datang dari hasil titik peluh sendiri..

  • Takbur akan menjadi lebih dari luar biasa
  • Tidak menghargai apa yang ada di depan mata
  • Kepuasannya sangat berbeza

 

Kehidupan sekarang ni apa saja pon memerlukan duit , duit tu pula seharusnya ya anak anak datangnya dari hasil usaha sendiri supaya ianya tidak lah menampakkan betapa kita ni hanya perlu mengharapkan hasil dari hasil kederat insan yang lain..

Kepuasan sudah pasti lebih terasa pabila ianya datang dari hasil usaha kita sendiri dan sekiranya ianya bukanlah dari hasil usaha kita akan tetapi ada ruang yang membolehkan kita mendapatkan sesuatu dengan jalan yang mudah seeloknya lah tidak memperlekehkan insan yang lain..

 

p/s : Entri ini adalah sekadar mengingatkan diri sendiri dan berkongsi tentang rasa hati bukanlah untuk membabitkan mana mana pihak.. toinkkk !

p/s : Blogshop MTT masih dalam proses membaik pulih,kalau kalau ada yang sudi berkunjung boleh la ke sana..Kot kot ada yang mencari handphopne yang awesome di abad ini ! Klik SINI.. terima kasih Amy Syaquena a.k.a Sinar Raudah !

 

 

 

 

 

 

Nota kecik : Kita akan lebih menghargai sesuatu benda ataupon pencapaian pabila semasa kita menginginkan sesuatu kita tahu tentang erti penat dan lelah untuk mendapatkannya..

 

 

Terima kasih membaca sampai juling bijik mata ^^”

 

belog

28 Orang balas bebelan:

Saiazuan said... [MTT reply to this comment]

slalu tgk mbr2 dok blagak showoff diorngnye kereta time raya.. padahal msing2 bru ke.. xkn la da mampu kuar kereta mahal2 kan?

Mr.Baiz said... [MTT reply to this comment]

betul tu...hasil titik peluh memang berbaloi..kita akan pandai sayang barang kita kalau hasil titik peluh sendiri..

uit dah ada blogshop..good luck mtt..:)

mas saari said... [MTT reply to this comment]

semua aset akak beli dengan duit sendiri, tak pernah minta dengan mak ayah!

Innanie | Ariffin said... [MTT reply to this comment]

Yang penting dalam hidup ni kita bersyukur.... Itu semua anugerah dan rezeki Allah!

Gen2Merah said... [MTT reply to this comment]

bersemangat rasanya bila membaca entri ini.. iya, memang berbaloi rasanya bila semua barang yang kita perolehi adalah hasil titik peluh kita.. bekeja dengan ikhlas da besungguh2, isnya Allah akn aman dan ternteram

IEQAH said... [MTT reply to this comment]

ye,ieqah setuju lau barang kita beli dgn duit sendiri punyaalaa hargai time duit mak bapak..heheh sesuka hati je..tp satu lagi yg normal org akan hargai bila guna duit INSAN TERSAYANG <3

Aien Not Alien said... [MTT reply to this comment]

yup..setujuuuu..

merasa hasil kederat sendiri lebih memuaskan, lebih dihargai...

tapi pada yang merasa kederat orang lain....kena hargai juga.. :)

A retarded kitty said... [MTT reply to this comment]

kita lebih menghargai jika benda itu dapat dengan usaha sendiri

Namee Roslan said... [MTT reply to this comment]

so true laily, :) lebih puas kalau kita usaha sendiri. selama namee hidup namee x pernah achieve apa2 yg hebat pun. apatah lagi duit sendiri dan semua hope kt mak bapak. skang dah grad degree pun masih duit mak ayah gak. haha, mmg anak tak berguna kot. hehe

SoLy SoLicious said... [MTT reply to this comment]

bila berbelanja guna duit kederat sndiri best kan ^__^

maszull said... [MTT reply to this comment]

assalamualaikum MTT...kita akan sentiasa menjaga barang yg kita beli dgn duit hasil titik peluh kita sendiri dgn elok .....sayangkn barang tu susah nak dpt kenalah hargainya...:)

aimie amalina said... [MTT reply to this comment]

hurmmm
sokong sgt2 MTT.. huuu
sebab ape..
laptop yg ayah bagi., die suh pakai sume punah..
huuu
tapi nfon yang dh berkurun lame nye bila dah smp masuk sup panas pun, masih lagi berfungsi smp skrg
begitu nye hasil usaha sendiri ni lebih bermakna kan2.. =]

ir yien 9897 said... [MTT reply to this comment]

sokong.. cari hasil kederat kita sendiri...baru lah rasa barang tu di hargai sangat :)

Fad said... [MTT reply to this comment]

hmm..rasa ada yg baru la kat bog ni..maklumla cf dah lama xblogwalking semenjak anak abg cf mati dlm kandungan

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@Saiazuan : Kalau ada kemampuan dari sudut lain untuk pakai semua tu pakai jela kann tapi tak perlu lah nak show off kan.. Tu la manusia ^^"

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@Mr.Baiz : Betul,barulah semangat nak dapatkan sesuatu yang lain tu akan lebih double triple :)

Thanks Baiz,MTT baru nak menapak :)

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@mas saari : Baru kita tahu erti penat lelah nak dapatkan duit kan kak :)

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@Innanie | Ariffin : Bersyukur dengan apa yang dah di miliki tu lebih bagus daripada menunjuk nunjuk kann :)

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@Gen2Merah : Itu yang sebaiknya.. kepuasan tu sesuatu yang luar biasa bila kita usaha sendiri :)

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@IEQAH : Haha kalau guna duit insan tersayangg pon takpe..Tapi kalau usaha sendiri lebih tambah kepuasan :')

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@Aien Not Alien : Keduanya sepatotnya perlu di hargai :)

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@A retarded kitty : Kepuasannya pon lebih dapat di rasai :)

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@Namee Roslan : Namee , maafkan laily yer kalau entri ni menyinggung Namee ..Laily tak maksudkan apa apa cuma ini luahan rasa hati jer bila ade few friends yang show off dengan harta makbapak ^^"

Namee baru lepas grad so perjalanan tu panjang lagi,esok lusa Namee pula yang senangkan kedua orang tua Namee kannn :)

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@SoLy SoLicious : lebih terasa puas hati :)

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@maszull : Wasalam mama.. Betul tuh..Kita akan rasa lebih menghargai hasil usaha sendiri :)

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@aimie amalina : Haha itu kebetulan jer kot sayangg.. Nngeee :D

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@ir yien 9897 : Sayang dan hargai tu akan jadi berlebih lebhan berbanding barang yang kita dapat bukan dari hasil usaha sendiri kann :)

BeloG MTT said... [MTT reply to this comment]

@Fad : Err apa yang baru tu yer cf ? :)

È